lørdag 1. oktober 2011

Stuereine meninger

Å ha meninger som ikke anses for stuereine er ikke alltid så enkelt, det fikk vi et eksempel på da lederen av Foreningen for Human Narkotikapolitikk, Arild Knutsen forleden ble nektet å stille som foredragsholder på Råholt Ungdomsskole.
Skolens begrunnelse er at de ikke kan stå inne for det synet Knutsen har på dagens narkotikalovgivning, og de vil derfor ikke "utsette" elevene for denne slags påvirkning. Hvilket selvfølgelig er noe tøv. Det ville i så fall innebære at lærere skulle stå  inne for samtlige partiers partiprogrammer når elevene lærer om politikk og  for tekstene og budskapet i bibelen, toraen og koranen i religionsundervisningen.
At barn og unge blir eksponert for ulike syn og meninger er selvfølgelig helt avgjørende for at vi skal fostre en generasjon av selvtenkende opplyste individer og skolen skal være en pådriver for dette, ikke bedrive meningssensur.

At det i en så viktig sak som ruspolitikken fortsatt er kontroversielt å mene noe annet enn det som er opplest og vedtatt er den eneste saliggjørende løsningen er fryktelig trist. Hvis jeg påpeker at dagens politikk er totalt feilslått og inhuman og foreslår å håndtere andre rusmidler på samme måte som vi håndterer alkohol resulterer det som regel i påstander fra meningsmotstandere om at jeg ønsker mer narkotika i samfunnet, at jeg ikke tar rusmidlenes skadevirkninger på alvor, at jeg er likegyldig til at unge ruser seg og  anklager om at jeg "ber for sin syke mor" - underforstått at jeg vil legge til rette for eget (mis)bruk. Merkelig nok blir jeg aldri anklaget for noen av disse tingene når jeg tar til orde for regulert prostitusjonsvirksomhet, men det hadde sikkert vært annerledes hvis jeg var mann.

Det finnes uendelig mange gode, velbegrunnede og veldokumenterte argumenter for en liberalisering og humanisering av dagens narkotikapolitikk, men det er vanskelig å komme til orde med dem når man hele tiden må bruke tid på å tilbakevise ovennevnte påstander.
Det er helt nødvendig at vi tar denne debatten, men vi må gjøre det kunnskapsbasert og med åpne sinn
-ikke ved å stigmatisere og demonisere meningsmotstandere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar